Visual Thinking is het eerste boek uit een serie van twee (Visual Thinking en Visual Doing) geschreven door Willemien Brand. In de praktijk merk ik dat de boeken vaak ‘de gele’ en ‘de rode’ genoemd worden. Het laat zich niet moeilijk raden waarom. De boeken zijn in vele talen verkrijgbaar, deze review betreft de Engelse versie. De voorkant van het boek is een mooie weergave van wat je binnenin kunt verwachten. Getypte tekst, geschreven tekst en heel veel afbeeldingen. Wanneer je in het midden begint met bladeren wil je eigenlijk op elke pagina even stoppen om eens goed naar de afbeeldingen en iconen te kijken. De templates, iconen, voorbeelden van war rooms en uitleg springen van het papier af, ik voel me als een kind in de snoepjeswinkel! De inhoudsopgave, geen saai lijstje maar gelijk een template die je als agenda voor een meeting zou kunnen gebruiken, geeft 5 hoofdthema’s weer. Binnen die thema’s zijn middels paragrafen verdiepingen aangebracht. Na de visuele inhoudsopgave volgt toch ook de versie met het saaie lijstje. Niet visueel aantrekkelijk maar wel handig omdat hier per paragraaf ook nog de onderwerpen zijn beschreven. Mocht je iets specifieks zoeken kun je het dus snel vinden.
Thema 1: The importance of visual thinking
In dit eerste hoofdstuk wordt vooral nog de theorie beschreven. Het waarom, hoe en wat van het boek en van visueel werken. Een leuk detail is dat de belangrijkste stukken tekst gemarkeerd zijn alsof er een lezer voor je is geweest die met een gele marker vast wat voorwerk voor je heeft gedaan. Het hoofdstuk wordt afgesloten met een pagina vol iconen die de impact van visual doing weergeven. Thema 2: Draw! Basic skills and guidelines
Het tweede hoofdstuk ziet er gelijk anders uit. De pagina’s bestaan nu uit maximaal 25% tekst, de rest zijn getekende voorbeelden, uitleg en how to’s. alle basistechnieken komen in dit hoofdstuk terug. Het visueel alfabet, materialen, visuele articulatie, houd het simpel, poppetjes, emoties, iconen, connectors en schrift. Door voorbeelden als “de basis zakelijke iconen”, “visualiseer je werk” en de verwijzing naar customer journeys, wordt gelijk duidelijk dat men ervan uit gaat dat er getekend wordt in een zakelijke context. Het hoofdstuk wordt wederom afgesloten met maar liefst 7 pagina’s vol iconen en metaforen.
Thema 3: Visual story telling templating
Vanaf hier wordt het ook interessant voor de meer ervaren tekenaar. Hoewel het vorige hoofdstuk een prettige opfrisser is en veel originele iconen bevat is er voor de ervaren tekenaar behoefte aan verdieping. Dit is in dit hoofdstuk te vinden. In de eerste paragrafen wordt uitgelegd welke type informatiestromen er zijn en wat het proces is om deze te visualiseren. De daarop volgende paragrafen zijn een uitwerking van deze processtappen. Dit hoofdstuk begint met wat meer theorie maar deze wordt met simpele voorbeelden al snel praktisch toepasbaar gemaakt. Daarnaast worden er tips gegeven voor wanneer het niet zo vloeiend loopt als de theorie. Halverwege het hoofdstuk komt er een omslag en wordt je verrast met ruim 14 pagina’s aan direct toepasbare voorbeelden en templates.
Thema 4: Visual Thinking in business settings
De start van dit hoofdstuk brengt me een beetje in verwarring. Zijn we dan net niet bezig geweest met visueel werken in een zakelijke omgeving? Maar na even terug en verder bladeren blijkt dat het vorige hoofdstuk voornamelijk om de templates ging en dit hoofdstuk een negental veel voorkomende zakelijke situaties als uitgangspunt heeft. In al deze situaties gaat het om teamsamenwerkingen om een gezamenlijk doel te bereiken. De uitwerking van deze 9 situaties (visievorming, doelen stellen, informatie delen, besluiten nemen, markt verkenning, ideeën genereren, problemen oplossen, prototypes maken en teambuilding &coaching) neemt een overgroot deel van het boek in beslag. Vanaf hier stop je met het boek van voor tot achter te lezen maar ga je kijken naar jouw specifieke situatie. Alle negen onderwerpen bevatten een mooie balans tussen theorie en voorbeelden (50/50). Met iconen, templates, en ideeën voor inrichting van je (project) ruimte is dit hoofdstuk een bron van inspiratie. Het bevat zowel nieuwe ideeën als visuele werkvormen van bestaande methodieken. Denk hierbij aan het kanban bord (SCRUM), de visgraat diagram (LEAN) en prototyping methodieken (Design Thinking).
Thema 5: Keep it up! Ending is beginning
Het laatste hoofdstuk is een mooie afsluiter voor de beginnende zakelijk tekenaar. Het beschrijft de uitdagingen die je tegen kunt komen in de praktijk maar steekt je ook een hart onder de riem: het wordt makkelijker, je wordt er beter in en het wordt steeds normaler. Na deze bemoedigende woorden volgen twee pagina’s met tips. Niet alleen de gebruikelijke clichés maar ook interessante websites, hashtags en apps die je kunt gebruiken. Het boek wordt afgesloten met een beschrijving van de auteurs.
Samengevat
Het boek is een feest voor iedereen die bezig is of wil beginnen met zakelijk tekenen in een kantoor omgeving. Hoewel zakelijk tekenen ook zeer geschikt is voor bijvoorbeeld de zorg of het onderwijs, komt dit minder naar voren in dit boek. De focus ligt echt op de relatie tussen het bedrijf en de medewerker en de relatie van medewerker en klant. Dit boek is geschikt voor de beginnende tekenaar maar vooral aan te raden voor de zakelijk tekenaars die (bijvoorbeeld) een basistraining hebben gevolgd en het nu echt zelf moeten gaan doen. Door de vele voorbeelden én tips voor wanneer het net even anders loopt, biedt dit boek een mooie houvast om het zelf te gaan doen. De enige verwarring die daardoor nog steeds bij mij heerst is waarom dit boek ‘visual thinking’ heet, het is namelijk echt gericht op het doen. Gelukkig hebben we in een van de andere reviews het boek ‘visual doing’ die deze verwarring vast op zal heffen. Het boek is vanaf €20,- te krijgen bij diverse webshops en is zijn geld meer dan waard. Sinds januari 2019 is er ook een werkboek visual thinking verkrijgbaar vanaf €10,-. Hierin kun je de theorie en voorbeelden uit het boek gelijk zelf oefenen in de praktijk.
Comments