Verbeter je lean workshop met visuele templates

Bijgewerkt: okt 13


Steeds meer mensen die op de werkvloer groepen begeleiden in een verandering of proces maken gebruik van visuele templates. Dit doen ze om de groep te activeren en het proces van de workshop in goede banen te leiden. Een makkelijke manier om gebruik te maken van een template is er een op te zoeken op google afbeeldingen en deze na te tekenen. Maar soms vraagt een workshop om een specifieke template. In deze blog geef ik je 5 tips om zelf een visuele template te maken.


​Er zijn veel termen op het gebied van visueel werken en iedereen gebruikt deze anders. Daarom is het goed om eerst uit te leggen wat een visuele template eigenlijk is. Een visuele template is een afbeelding die zo is opgebouwd dat je direct de neiging krijgt de lege plekken in te vullen. Deze afbeelding kan op alle formaten papier of een whitebord zijn gemaakt. Klinkt het al bekend? Doordat je een natuurlijke neiging hebt de template in te vullen zijn de deelnemers in je workshop al snel actief aan de slag. En dat was precies je doel. Het gebruik van visuele templates is niet nieuw. Denk maar eens aan de schooltoetsen van vroeger waar je met potlood een rondje in moest kleuren voor het antwoord. Of de zes blokjes op een formulier waar je je postcode in kunt vullen. Ook digitaal wordt er steeds meer gebruik gemaakt van visuele templates. UX en UI designers ontwerpen een webpagina zo, dat de gebruiker de site als prettig ervaart en overgaat tot actie. En in de wereld van marketing wordt Nudging gebruikt om (potentiële) klanten een duwtje in de juiste richting te geven. Voor we naar de tips gaan eerst nog even de voordelen van een visuele template op een rij;

  • Een visuele template werkt activerend. Het brein wordt getriggerd om de lege plekken in te vullen en deelnemers  komen fysiek in actie wanneer ze opstaan om een stift te pakken en aan de slag te gaan

  • Het kan een proces versnellen. Bijvoorbeeld wanneer je een template gebruikt om input te verzamelen voor een brainstorm of evaluatie. Het voorkomt dat je bij elke input gelijk de inhoud in gaat.

  • Het scheelt nawerk na je workshop. Door een foto van de template te maken en deze te delen met de deelnemers zit je niet nog uren te typen of te tekenen in powerpoint. Doordat de input visueel is werkt de aanblik er van al als geheugensteun. Je kunt de ingevulde template natuurlijk ook op de afdeling ophangen.

Tip 1: Gebruik een passend formaat. Zoals bij elke workshop is het ook bij het gebruik van een template belangrijk dat je weet welk doel je wilt bereiken. Als je dit weet kun je een formaat voor je template gaan kiezen. Wil je dat mensen één voor één de template invullen? Dan kun je gebruik maken van een whitebord waarop deelnemers elkaar aan kunnen vullen. Wanneer iedereen voor zich de template in moet vullen is een A4 of A3 formaat wellicht beter. Wil je allemaal tegelijk aan de slag? Zorg dan dat je template op A0 staat zodat er genoeg ruimte is. Mocht je niet beschikken over A0 kun je ook altijd een brown paper gebruiken. Tip 2: Gebruik de juiste materialen Het papier hebben we besproken. Maar ook een schaar, post its, dikke stiften en markers mogen niet ontbreken wanneer je een template gaat maken. In deze blog heb ik twee soorten materiaal met elkaar vergeleken en vind je mijn persoonlijke favorieten. Gebruik maximaal één steunkleur in je template zodat deze niet te druk wordt om naar te kijken. Tip 3: laat genoeg blanco ruimte Niets zo vervelend als een formulier in moeten vullen waar niet genoeg ruimte is voor de antwoorden. Je wil dan ook niet dat deelnemers dit bij jouw template ervaren. Wanneer dit wel het geval is zal er klein en onleesbaar geschreven worden of laten deelnemers zelfs belangrijke input achterwege omdat er geen ruimte meer voor is. Wanneer je vraagt om tekst; houd genoeg blanco ruimte. Wanneer je vraagt om een meerkeuze antwoord; houd altijd plek voor een ‘anders’ of ‘overige’ veld. Tip 4: gebruik ondersteunende afbeeldingen Je template hoeft geen kunstwerk of tekening te worden maar een paar ondersteunende afbeeldingen per onderdeel kunnen helpen te begrijpen wat je van de deelnemers verwacht. Denk dus goed na over wélke informatie je wil verzamelen en zoek hier dan een passende afbeelding bij. In de blog 5 tips om te beginnen met zakelijk tekenen kun je 36 iconen downloaden die je kunt gebruiken in je visuele template. Tip 5: Laat je inspireren Het internet staat vol met visuele templates en de meesten daarvan mag je rechtenvrij gebruiken. Laat je dus inspireren door Google afbeeldingen, Pinterest of Instagram. Er zijn ook diverse boeken geschreven op het gebied van visueel werken waar je templates uit kunt halen. Mocht je twijfelen of je een template mag gebruiken? Vermeld dan altijd de bron op de template. Populaire hashtags die je kunt volgen zijn #visualtemplate #visueletemplate #zakelijktekenen #visueelwerken #visualrecording. Gegarandeerd inspiratie! Heel veel succes met het maken van je eigen template. Mocht je een slag dieper willen gaan kijk dan eens bij de training visueel faciliteren of kom naar de eenmalige training visualiseer je jaarplan.

18 keer bekeken

© 2020 Visual Recording