
Bijna een jaar geleden klopte een informeel netwerk van schoolbestuurders bij mij aan met een heldere ambitie: "Wij willen rimpelingen veroorzaken." Ze werkten al met iemand aan de vorming van een gezamenlijke visie, maar zochten naar manieren om die visie effectief te verspreiden en een beweging binnen het basisonderwijs op gang te brengen.
Een visie in ontwikkeling
Een visie ontstaat niet in één dag en is ook niet in beton gegoten. Met de politieke veranderingen, de uitdagingen binnen het sociaal domein en de kansengelijkheid in gedachten is er middels scenario denken een visie gevormd. Een visie die wanneer nodig weer aangepast wordt op de nieuwe werkelijkheid maar die gedurende het proces al rimpelingen heeft veroorzaakt.
De kracht van visuele vastlegging
Als visual recorder was ik vanaf het begin betrokken om het hele traject visueel vast te leggen. Live tekenen tijdens brainstormsessies, verdiepende gesprekken en stakeholderdiscussies hielp om de kern van het verhaal direct tastbaar te maken. De eerste versie van de visie werd ondersteund met een praatplaat, een visueel communicatiemiddel om de achterban te betrekken.
In de tweede ronde werd de visie verder verfijnd. Tijdens deze sessie tekende ik live de verdiepende thema’s, die ik vervolgens verwerkte in een 2.0-versie van de praatplaat.
Visuele communicatie als toetssteen
Door visievorming op deze manier te ondersteunen, ontstaat een praktisch middel om ideeën te toetsen bij stakeholders. Een visueel verhaal maakt complexe concepten begrijpelijk en toegankelijk. Met een beeld in de hand wordt het gesprek concreter en zijn twijfels letterlijk aanwijsbaar.. Niet alleen het eindresultaat telt, maar ook de weg ernaartoe wordt een waardevol en bruikbaar product.
Van rimpeling naar beweging
Nu de visie staat, is niemand binnen het netwerk meer verrast door de inhoud. De eerste gesprekken buiten het netwerk zijn gestart en landelijke organen nemen het gedachtegoed over. De rimpelingen zijn in gang gezet en met de juiste visuele middelen blijft deze beweging zich verder verspreiden.