top of page

Live tekenen tijdens een muziekconferentie

Ellie Polfliet Visual Recording
Live tekenen tijdens Eurosonic Noorderslag

Een tafel, een stoel en een stopcontact. Dat is alles wat ik nodig heb om op locatie mijn visual recording te kunnen maken. In het voorbereidende gesprek benoem ik dit altijd en het is eigenlijk nooit een probleem.


Deze keer teken ik live tijdens een van de grootste muziek conferenties van Europa: EuroSonic Noorderslag. Er zijn meerdere gesprekken vooraf geweest omdat de communicatie barrières groot zijn. Er zitten meerdere nationaliteiten aan tafel. Iedereen spreekt Engels, maar van niemand is het de moedertaal. Tijdens de conferentie teken ik live mee met een paneldiscussie over toegankelijkheid van doelgroepen op grote festivals.


Omdat de sprekers en panels zich in rap tempo afspelen tijdens de conferentie weet ik dat ik ongeveer een kwartier heb om de zaal te verkennen, mijn spullen klaar te zetten en startklaar te zijn. Wanneer ik de zaal binnenkom blijkt echter al snel dat er twee zaken niet geregeld zijn. Geen tafel en geen stopcontact. Mijn stoel staat recht achter een betonnen pilaar waardoor ik niets van het podium kan zien.


Snel schakel ik met de mensen van de zaaltechniek. Zij kunnen me aan stroom helpen maar een tafel is nog niet gevonden. Omdat ik op tijd klaar wil zijn voor de start van het panel vis ik ergens een barkkruk vandaan en installeer mijn spullen. Een snelle check met de techniek zorgt ervoor dat mijn tekening na afloop gelijk doorgestuurd kan worden naar de grote schermen op het podium. Het is niet perfect maar voor mij werkbaar.


De zaaldeuren sluiten, het panel begint en na enkele minuten blijkt dat we van 2 naar vier sprekers zijn gegaan. Voor mij een belangrijke wijziging omdat ik altijd de namen van de sprekers noteer en er, afhankelijk van hoe lang ze gaan spreken, ruimte voor reserveer op mijn plaat.

Wanneer de 2e spreker start sta ik voor de volgende verrassing. Ik hoor niets. Ik kijk op en realiseer me dat de spreker zelf ook niets hoort. Naast haar staat een gebarentolk en achter haar verschijnt de vertaling in beeld. Dubbel opletten dus omdat ik niet kan ‘luisteren’ en tekenen tegelijk. Na een uur zit het erop. Alle sprekers staan op papier en ik ben klaar om het resultaat te tonen. Ik plug de HDMI kabel in en krijg direct een seintje van de organisatie. Het laten zien van de tekening is niet nodig, deze wordt achteraf gedeeld met de deelnemers.


Als visual recorder leer je om flexibel te zijn en je aan te passen aan onverwachte situaties. Deze opdracht was daar een goed voorbeeld van. Geen tafel, geen stopcontact, een onverwachte verdubbeling van sprekers en een taalbarrière. Het zijn uitdagingen die me dwingen om snel te schakelen en juist dat is ook de charme van mijn werk. Het gaat niet alleen om tekenen, maar ook om het snel observeren, luisteren, en vertalen van complexe gesprekken naar een visueel verhaal. Ook als niet alles volgens plan verloopt, kan het eindresultaat juist door die improvisaties bijzonder worden. Ondanks de beperkingen en de snelle aanpassingen kreeg ik complimenten voor mijn werk. Ik had iets waardevols toegevoegd aan het evenement.

Over Ellie Polfliet

Ik ben Ellie Polfliet van Visual Recording. Als zakelijk tekenaar help ik bedrijven om complexiteit te vereenvoudigen en veranderingen te versnellen. Met live visuele notulen, praatplaten en animaties leg ik niet alleen de kern van jouw boodschap vast, maar presenteer ik ook de complexe details op een begrijpelijke manier.

Lees hier meer over mijn achtergrond.

bottom of page